NoordzeeRond        North Sea Cycle Route             -alle delen
Fietsweb©route: Eurovélo  
6666 km. fietsplezier voor waterminnaars
(kroon op het werk voor vele Europafietsers)

De Noordzee heeft ons Nederlanders altijd geboeid. En nu kunnen we er een rondje om heen fietsen. De zee is glad maar in de verte doemen er hindernissen op die de fietser soms alleen met veel moeite kan overwinnen: de North Sea Cycle route.  Bekijk onze lekkermaak-folder [met opsomming aan te schaffen boekjes voorjaar 2015]

In de zuidelijke helft (circa 2.000 km) van de NSC valt het nog wel mee, Nederland, Duitsland en Denemarken hebben wind, dijken en schapen. Maar Zweden, Noorwegen en Schotland, samen bijna 3.000 km, stellen zwaardere eisen aan de fietser: klimmen, dalen en ruige wegen.
Het traject door Engeland (ruim 1.000 km) is een tussengebied, niet echt vlak doch een stuk minder bergachtig dan het noordelijke stuk.

Je komt onderweg alle wegvarianten tegen, zowel steil als vlak, asfalt als keien, druk en rustig: dus met kinderen niet echt geschikt, ook vanwege gebrek aan speelmogelijkheden onderweg.
Met een kar is de route in het algemeen goed te doen.

De NSC-route door acht landen (zie kaartje hiernaast) is deel van het EuroVelo netwerk en door de EU gesteund. In 2006 is er een staartje richting België aangeplakt: De LF1 Noordzeeroute (=spaak FietsWeb).

Wij -de  Europafietsers-  hebben ons voor deze route een speciale taak toebedacht:
het regelmatig uitgeven van een informatiebrochure met "alle" aanvullingen, tips en trucs [zie hieronder en rechts]. Dat is uniek in Europa.

Bovendien geven we op deze webpagina's nog eens de laatste veranderingen door.

De NSC is zo afwisselend van karakter, landschap en ook klimaat, dat we hieronder van de delen slechts korte beschrijvingen geven.

Door velen wordt het voltooien van de NSC als een kroon op hun fietscarriére gezien - we zijn immers niet allemaal wereldfietsers....


Route informatie

Er is geen algemeen boekje dat de hele route beschrijft. Elk land heeft één of meerdere routegidsen of routekaarten die gebruikt kunnen worden.

Alle benodigde kaarten staan -per land- lager op deze pagina - met bestel-links.

De meeste reisboekwinkels verkopen ook een (groot) deel van de NSC gidsen.

In het algemeen is het aan te raden de kaarten voor vertrek in Nederland aan te schaffen. Het valt (behalve in Duitsland) niet mee de kaarten in boekwinkels te vinden.

Onze Europafietsers-informatiebrochure is in 2015 opnieuw geheel vernieuwd (versie 9) en als .pdf  binnen te halen. We vragen wel beleefd om een bijdrage: met 56 pagina's en heel veel unieke informatie is het bijna een professionele routegids.  Ook is er -waar nodig- voorzien in kaartmateriaal. Dat is in 2015 minder dan in vorige edities: er is nu van elk traject goed kaartmateriaal te koop. Per land is er een uitgebreide beschrijving met alle aspecten die voor u van belang zijn !

De trajecten in Zweden en Noorwegen krijgen vanwege de te verwachten zwaarte extra aandacht met alternatieven voor ruige stukken route en het gebruik van pontjes en veren.

In Noorwegen is tevens bij de mogelijkheid beschreven om van Bergen naar Oslo terug te fietsen via de Rallarvegen dwars over de Hardangervidda: een onvergetelijke belevenis

Tip:  ga niet op weg zonder deze brochure en  deze pagina's te hebben bestudeerd.


Overnachtingsmogelijkheden

Voor zo'n lange tocht is een kamperen de meest aangewezen manier. Er is een ruim aantal campings. Deze kunnen aan toeristische kusten wel eens vol zijn. In Engeland worden trekkers soms niet toegelaten.

Hotels en B&B's zijn behalve in Duitsland langs de hele route vrij duur, met Noorwegen als topper. Daar kunnen vaak wel hutjes los of op campings gehuurd worden, een uitkomst bij regenachtig weer.
De gehele route

klik voor grote kaart

direct naar deelroute in:
           

Totale Lengte ruim 6000 km
Van-tot NoordzeeRond
Fietsdagen    
~ 80-120
GPS is niet door ons gecontroleerd: gebruik op eigen risico
Actueel /Let-op !
brochure 2015 nu als download
Lees  de meldingen




  Onze brochure 2015

Meldingen door fietsers



Uw melding vervoer
Vrijwilligerswerk Foto's
Reisverslagen Ervaringen


Redactie: W.Bazen & anderen Europafietsers©

 Nederland
naar boven
Een van de rustigste routes in Nederland loopt pal langs de Noordzeekust en vormt daarmee de Hollandse schakel van het NoordzeeRondje. Je gaat zeer grote delen over vrijliggende fietspaden en de grote steden (ex. den Haag) worden vermeden: buitenlanders vragen zich wel eens af waar al die 16 miljoen Hollanders toch zijn ........

 Boekjes

Nederland/België/Frankrijk: Het stuk Duitse_grens tot den Helder staat alleen nog in de Nederlandse Basiskaart, maar is door de goede bewegwijzering [LF1] prima zonder boekje te rijden.

Een boekje dekt het Nederlandse deel vanaf  Den Helder naar het zuiden en het volledige Belgische en  Franse deel tot aan Boulogne. [zie ook onze LF1-pagina]

Voor het Belgisch-Franse deel [van Sluis naar Boulogne] is heel goed -wellicht nog beter- onze eigen Groene Valleienroute te gebruiken.


boot-vlieland-texelDe route

De route in Nederland is algemeen bekend: de LF1 Noordzeeroute plus de LF10 Waddenzeeroute, die samen de hele kustweg beschrijven .

Een aan te bevelen zomerse variant is de route via de waddeneilanden - met bootjes van de een naar de ander.

De LF1 vanuit België, langs de Zeeuwse en Zuid-Hollandse kust tot Den Haag, verbindt het Franse Boulogne met de NSC-route. 

Te zien

Het is mogelijk uitstapjes te maken naar de Zeeuwse, Hollandse en Friese steden.

De kust blijft afwisselend met Waddendijken, de Afsluitdijk -altijd wind tegen- de lange, mooie duinstrook en de Deltawerken.



Een visje op zijn tijd hoort er zeker bij......

Lengte 400 km
Van-tot Hoek.Holland - Nieuweschans
Fietsdagen   
kleine week
kenmerken
vlakke weg heuvelige route hellingen
kinderen=OK kar=OK ATB-route
wegwijzers
Ja
stickers
niet nodig
 LF1-routeboekje Bestellen
Groene Valleien Bestellen




   
Duitsland
naar boven
In Noord Duitsland volgt de route vrij nauwkeurig de kust en is daarom wellicht niet de snelste weg, maar voldoet wél aan het doel: de kust van de Noordzee volgen.

Sommigen vinden het eeuwig langs de buitendijken fietsen vervelend, anderen zijn lyrisch over het althoos wisselend water-weer patroon....en puristen vinden de Duitse aanpak fantastisch: buitendijks is dichter bij de kust dan binnendijks.. !

cover routeboek Boekjes
  • Niedersachsen, Von der Ems nach Hamburg. [Teil 2] 

  • Schleswig-Holstein, Von Hamburg nach Sylt.[Teil 3] 
Alternatieven:
reisgids : Outdoorgids 180 Conrad Stein Verlag 2006 (geen fietskaarten)
De route

Niet iedereen waardeert de kustroutes door Duitsland en het zuidelijke stuk door Denemarken.
De NSC-route  gaat helemaal terug naar Hamburg en dan weer noordwaarts. Het pontje bij Glückstadt -als afsteker- ligt dan voor de hand.

Er is daar ook nogal wat overlap met allerlei andere routes; twee daarvan (spaken van het Fietsweb) bieden een alternatief voor de kust:
- De Jutland route (Emmen - Hamburg - Jutland - Skagen) tot Esbjerg
- De Hanzeroute (Bourtange - Bremen - Hamburg)

Knooppunten met het Fietsweb :
- Bremerhaven:  Ring 1 (Weser Radweg)
- Glückstadt:  Ring 2 (Elbe Radweg)


Te zien

Een van de leukere zaken van dijkroutes zijn de enorme schapenkuddes, die tónnen uitwerpselen produceren: vooral leuk als het regent...

Een nevenverschijnsel daarvan is het bestaan van klaphekken in allerlei soorten en maten; zo kom je nog eens van je fiets.




 Genieten van het zonnetje in de rug en de oceaanreuzen over de Elbe zien varen, geeft een enorme rust: het lijkt wel vakantie.

En bij helder weer kan je de hele dagroute al voor je zien liggen.
waar-eu
Lengte 900 km
Van-tot Nieuweschans
-Rudbol
Fietsdagen vanaf 14
kenmerken
vlakke weg heuvelige route hellingen
kinderen=OK kar=OK ATB-route
wegwijzers
JA
stickers
niet nodig

Teil 2    Bestellen
Teil 3    Bestellen
[Jutland Bestellen]
[Hanzeroute Bestellen]

















 
Denemarken
naar boven
Ook in Denemarken volgt de NSC vrij nauwkeurig de kust. Het landschap wordt al rijdende steeds afwisselender: weiden, strand, bossen, heide, zeer hoge duinen en zelfs een paar hellinkjes.

Als je bij vol tij de punt bij Skagen bereikt, word je beloond met een mooi schouwspel van botsende stromen en springende golven.

De Denen houden erg van grove kiezels: die storten ze in dikke lagen over (sommige) fietspaden, waardoor het duwen wordt - tenzij je zeer brede banden hebt: gebruik je ook eens wat andere spieren.


cover routeboek Boekje

  • Von Třnder nach Skagen [Teil 4] Bikeline
[alternatief: onze Europafietsers-Jutlandroute ]
  • Skagen naar Grena (Deense fietsnetwerk route 5)

reisgids : Outdoorgids 169 Conrad Stein Verlag  (geen fietskaarten)

De route

In Denemarken volgt de route de kustweg (Deense Route 1) tot het puntje  van Jutland, maar steekt niet over naar Noorwegen -wat je zou verwachten- doch biedt Zweden ook de kans op een stuk NSC-route.

De route volgt daartoe Skagen langs de oostkust naar Grena. Dat heeft weer een ander karakter: meer weiden en wat kleine heuvels.

Te zien
 
Net over de grens ligt het stadje Tonder, dat leuker en mooier is dan  bekende toeristensteden zoals Ribe.

Ga vooral eens naar het Zeppelin museum iets ten noorden: een interessant stukje geschiedenis.


Het testen van fietsbanden op een schelpenstrand - doe je zelf..!



Zoek eens onderdak in Ulstrup en Loop langs het strand naar de 90m hoge duinen met verzopen vuurtoren... pas wel op dat de vloed je niet insluit: zo'n avontuur vergeet je niet snel.

Over strand gesproken: vergeet niet in Torup naar het strand te gaan, dan kan je helpen trekken.


Als je op de boot naar Zweden moet wachten - let op dat je de goede neemt- kan een bezoekje aan het zeeaquarium geen kwaad .

waar-eu
Lengte 800 km
Van-tot Rudbol - Grena
Fietsdagen vanaf 12
kenmerken
vlakke weg heuvelige route hellingen
kinderen=OK kar=OK ATB-route
wegwijzers
Ja
stickers
niet nodig

Teil 4   Bestellen
[Jutland Bestellen]













 
Zweden
naar boven
Zweden word als "zwaar" aangemerkt, dat valt echter reuze mee - een enkele ATB-achtige helling daargelaten. En met de juiste kaart is verdwalen er ook niet bij: zo veel wegen zijn er nou ook weer niet. Fietsers krijgen alle ruimte, er is voldoende slaapplaats, aardige mensen. Tja... beetje duur, dat is alles.

Velen gaan niet helemaal naar de grens, maar pakken de boot in Strömstad. Het overwegen waard, omdat de officiële route niet de mooiste, noch de makkelijkste is. (Puristen rijden natuurlijk iedere voorgeschreven meter)

 Boekjes

Er zijn 4 kaarten van Zweden in de handel. We raden aan er 3 te kopen en voor kaart 6 onze service-scan te gebruiken die in onze brochure is opgenomen.

Verder mogelijk, maar niet noodzakelijk:

Ginstleden fietsroute, folder Varberg en Göteborg (Halland), bij info@hallandturist.se

Freytag&Berndt kaart is vanaf Stenungsund en Jörlanda goed bruikbaar.

reisgids : Outdoorgids 228 Conrad Stein Verlag 2008  (geen fietskaarten)

De route

De route steekt over van Denemarken naar Zweden in Grena (70 km ten noorden van Aarhus) naar Varberg (ten zuiden van Göteborg) en volgt dan over 400 km de Zweedse kust. De meeste fietsers gaan rechtstreeks naar Göteborg, wat zonde is, want dit zuidelijke stuk is goed bewegwijzerd en mooi rustig.


Te zien
Het zuidelijkste deel leidt door redelijk dichtbevolkt gebied - voor Zweden dan. Het doorkruisen van Göteborg is als het doorkruisen van Amsterdam, alleen wat rustiger, maar lang duurt het wel.

Daarna is het snel alleen maar natuur, met soms lekkere bultjes als je dwars over een eiland moet. De scherenkust is heel mooi en ongerept, zeker op die plaatsen waar bijna geen auto's / toeristen komen. (de NSC neemt de kust, de auto de snelweg).

En al doende leer je met harde wind tegen over hoge bruggen te fietsen: weer eens wat anders.


Als je daarna een eigen huisje aan het water weet te bemachtigen en tot 23:00 in de zon zit, is het leven niet slecht te noemen.
waar-eu
Lengte 400 km
Van-tot Varberg - Svinesund
Fietsdagen 4-7
kenmerken
vlakke weg heuvelige route hellingen
kinderen=OK kar=OK ATB-route
wegwijzers
Ja, deels perfect, deels matig
stickers
geen
nieuwe kaarten
Cykel Kartan 6 bestellen
Cykel Kartan 12 bestellen

Cykel Kartan 17 bestellen
Cykel Kartan 20 bestellen
Freytagkaart bestellen
Outdoorgids Bestellen




 
Noorwegen
naar boven
Heel mooie natuur -soms rij je een hele dag door oerbossen zonder een mens tegen te komen. Maar ook moet je trajecten noodzakelijkerwijs delen met de auto's: dat valt vies tegen. Apart: de mooie oude postweg....maar met de zwaarste stukken... .

De taal is geen probleem: het lukt je nauwelijks om géén Engels te spreken.
Niet-kampeerders moeten goed plannen: op 'bergtrajecten' is er soms geen onderdak gedurende meer dan 40 km.

cover routeboekBoekjes

Nordsjřruta, ost & vest, Knut Bjoraa :

Dit zijn de bijna perfecte fietsroutekaarten, losbladig, geplastificeerd, met alle denkbare info (in 't Noors).  Toelichting/essenties ook in Engels, Duits en Nederlands !

Updates voor deze kaarten op de website van de uitgever.


Cappelens turistkart nr. 1 als overzichtkaart - niet noodzakelijk, wel handig.


Fietsrouteboekjes alternatief Hardangervidda: Rallarvegen en Hallingdal, Knut Bjoraa; Numedal, Knut Bjoraa;
Cyklos fietsboekje Noorwegen

reisgids : Outdoorgids 228 Conrad Stein Verlag 2008  (geen fietskaarten)
De route
In Noorwegen wordt ook de kust vrij nauwkeurig gevolgd over ruim 1.100 km, langs Kristiansand en Stavanger tot Bergen. Vooral het tweede traject van Kristiansand naar Bergen kent zware stukken.

De huidige routeboekjes zijn zo goed, dat er hier niet veel extra's over hoeft te worden geschreven.

Het weer is heel bepalend hoe de NSC in Noorwegen wordt beleefd: als je de hele weg volle zon hebt, is het een zware , maar mooie route; als het de hele tijd giet - wat niet uitzonderlijk is- gaat het meer op een overlevingstocht lijken...

Let goed op de meldingen-pagina: er wordt een nieuwe snelweg aangelegd, die op verscheidene plaatsen de NSC kruist: dat kan leuke verrassingen opleveren.

In Bergen is er nu aansluiting op onze routegids naar de Noordkaap.

Te zien
Heel vaak ga je langs de kust en kom je kleine haventjes tegen met -bijna- altijd een mooi uitzicht over een baai met eilandjes. Die haventjes leveren ook vaak een plaats om te eten, handig om te weten.



Naast de natuur, is er niet al te veel te beleven: veel 'bezienswaardigheden' uit het boekje zijn ateliers of galeries langs de route. Maar als je een beetje oplet is er genoeg te zien. En ga eens op zondag langs een gemeenschapshuis: veel te praten, lekkere koffie en ook geëmigreerde Nederlanders.
waar-eu
Lengte 1200 km
Van-tot Svinesund - Bergen
Fietsdagen vanaf 16
kenmerken
vlakke weg heuvelige route hellingen
kinderen=OK kar=OK ATB-route
wegwijzers
Ja, goed
stickers


 boekje Oost Bestellen
boekje West  Bestellen
Outdoorgids Bestellen



Actueel /Let-op !
Gebruik onze  brochure
Bergen – Shetland alleen nog met vliegtuig ’s zomers 3 x per weerk, 3 fietsen (Logan Air); óf vliegen naar Aberdeen en dan  nachtboot naar Shetlands (dagelijks).




 
Schotland-Orkney-Shetland
naar boven
Fietsen door Schotland en over de eilanden vergeet je nooit meer. De pure ruigheid van het landschap, de ingetogenheid -en plotseling enthousiasme- van de bevolking, de eenzaamheid...
Daarbij is de afwisseling groot: van de lieflijke Borderlands in het zuiden tot de ongenaakbare kale rotsen op de Shetlands, maar wel alles puur natuur.

Wil je nog wat meer van Schotland zien, wat extra informatie van (delen van) NoordzeeRond in Schotland, of via het beroemde Loch Ness (met monster) rijden, dan is dat mogelijk met onze 2 nieuwe SchotlandRond routegidsen.

Een door de VVV's wat ondergeschoven aspect is de midges-plaag die je in de hooglanden kan treffen in het hoogseizoen: ga daar in mei-juni fietsen.

cover routeboek Boekje / Kaarten

NN1E Aberdeen to John O’Groats Cycle Route
         met Orkney en Shetland

NN1D Edinburgh to Aberdeen Cycle Route

NN1C Newcastle to Edinburgh, Coast & Castles Cycle Route

National Cycle Network guide of Scotland  (algemeen)

Voor sommigen zijn de kaarten even wennen omdat ze niet persé Noord aan de bovenzijde hebben; het maakt ze wel lekker compact. De watervastheid van het papier - we zijn in Schotland- is erg praktisch.

Met enige regelmaat is een van deze kaarten uitverkocht. Daar spelen wij op in met onze  brochure (en eventuele aanvullingen)

reisgids : Outdoorgids Conrad Stein Verlag 2008  (geen fietskaarten)

De route
Voordat het vaste land van Schotland wordt bereikt kan er op de Shetland eilanden en de Orkney eilanden gefietst worden, niet zo veel, maar toch nog een kleine 500 km.
Vanaf de oversteek bij John O'Groats gaat de route eerst westelijk langs de hoge kust, die door riviermondingen wordt doorsneden: een van de stevigste stukken van de NSC.
Dan door de totaal lege Highlands en langs mooie meren naar de oostkust met de behoorlijk oude oliestad Aberdeen.
In en rond Aberdeen kan logies -afhankelijk van de olie-business- soms wat moeilijk worden: op de bonnefooi is hier niet aan te bevelen.
Iets minder ruig maar toch stevig langs de kust naar de cultuur- en hoofdstad Edinburgh. Na een paar dagen bijkomen is de pas naar de mooie borderlands goed te doen. Langs de Tweed wordt de kust en grens  met Engeland bereikt.


Te zien
 
Er is onnoemelijk veel te zien. Vergeet op de eilanden de vogelkolonies niet. Op de Orkneys bezoekt iedereen de beroemde opgraving skara-brea, maar ga vooral ook even langs bij de recente opgraving Mine Howe (oost van Kirkwall Airport).
Op de landengte midden op het eiland (tussen Loch of Harray en Loch of Stromness) zijn nieuwe opgravingen voor het publiek geöpend: ga dat zien !

Voert uw weg door Wick aan de noordoostkust? Neem dan even de tijd voor het unieke heritage centre in een van de eerste  "verlichte" arbeiderswijken ter wereld.

Neem vooral af en toe een dag vakantie en vraag eens rond naar bezienswaardigheden, dan mist u de Arbroath-smookeys zeker niet. En...whisky en door de hooglanden fietsen gaan niet goed samen, het is maar een weet...
waar-eu
Lengte ~1300 km
Van-tot Shetland - Berwick
Fietsdagen vanaf 20
kenmerken
vlakke weg heuvelige route hellingen
kinderen=OK kar=OK ATB-route
wegwijzers
Grotendeels
stickers


 Kaart NN1E Bestellen
 Kaart NN1D Bestellen
Kaart NN1C Bestellen
NCNgS Bestellen
Outdoorgids bestellen



Actueel /Let-op !
Gebruik onze brochure
De Shetlands kunnen per boot alleen vanaf Aberdeen en Orkney bereikt worden
Bergen – Shetland alleen nog met vliegtuig ’s zomers 3 x per weerk, 3 fietsen (Logan Air); óf vliegen naar Aberdeen en dan  nachtboot naar Shetlands (dagelijks).

 
Engeland
naar boven
Het Engelse deel van de NSC is veel makkelijker dan wat er in Schotland te beleven was, alhoewel er best nog leuke klimmetjes over zijn...
Je komt weer in de bewoonde wereld - inclusief haar onaangenaamheden, zoals die in het verwaarloosde oude industriegebied ten zuiden van Newcastle. Maar ook dat hoort er bij.
Het landschap is meestal glooiend en soms verwonderlijk mooi, vooral als het pal langs de kust gaat over kiezel of grassporen.
Er zijn veel oude steden en pittoreske dorpjes, die een extra dag waard zijn.
[York valt buiten de huidige route, maar is goed te befietsen via netjes beborde routes: ~200km extra:  NCN 65, White Rose cycle route]



cover routeboek Boekje / Kaarten

CycleCity Sustrans-reeks
34 Tyne & Wear (verschijnt 2015!!)
33 North Yorkshire Moors, Tee Valley
28 Yorkshire Wolds, York & Humber
NN65B Yorkshire Wolds, York & Hull
27 Lincolnshire & Wolds
20 The Fens
19 Norfolk
18 Suffolk
9 Essex & the Thames Estuary

De route door Hull blijkt voor velen moeilijk: daarom is een extra stadskaart gemaakt, die staat ook in de brochure.

Voorzieningen :  Coast & Castles guide sustrans


De route
In Berwick (ruim 100 km ten noorden van Newcastle) begint de route door Engeland. We gebruiken een aantal NCN-routes om in Harwich te komen .
Grotendeels valt de NSC samen met de NCN route 1 -maar (dus) niet overal!

De NSC route loopt tussen de Tweed-rivier en Newcastle min of meer gelijk of parallel aan onze Europafietsers-SchotlandRond route.
Het traject tussen  Hull en Whitby wordt omgelegd langs de kust van de Noordzee
Van Whitby verder noordwaarts volgt de NSC even route 52 (deel van W2W) en gaat dan via de NCN 65 naar Middlesbrough.
Van Middlesbrough tot Newcastle volgt de NSC de Three Rivers route en een eigen traject (circa 70 km).

[Let dus goed op als u (nog) oudere kaarten heeft: die route is deels niet meer te fietsen, maar kan met wat improvisatie altijd worden voltooid]


Te zien
  Het stuk tussen Hull en Newcastle heeft veel relevante historische plaatsen, waar je wellicht wat te snel voorbij rijdt.

Maak ook eens een omweg, of misschien mag je een dagje met een visserman mee.








Slenter eens een dag door Robin Hoods Bay en probeer met laag tij naar de plaatselijke jeugdherberg te fietsen.











Verrassingen zijn nooit ver weg: in een doodse streek heeft een kunstenaar de NSC voorzien van een hele reeks houten bloemen, planten, banken, fietspetjes en noem maar op.

waar-eu
Lengte 1200 km
Van-tot Berwick - Hull
Fietsdagen vanaf 14
kenmerken
vlakke weg heuvelige route hellingen
kinderen=OK kar=OK ATB-route
wegwijzers
Grotendeels, soms (erg) verwarrend
stickers


  Kaart 33 Bestellen
Kaart 28 Bestellen
Kaart NN65B Bestellen
Kaart 27 Bestellen
Kaart 20 Bestellen
Kaart 19 Bestellen
Kaart 18 Bestellen
Kaart 9 Bestellen

Actueel /Let-op !
Lees de meldingen-pagina

















Hieronder staat het aanvraagformulier voor de -volledig vernieuwde- brochure 2014.
Daarin zijn ook alle service-scans van niet (meer) verkrijgbare kaarten opgenomen; hij is dus groot geworden..

De brochure is gratis voor onze Donateurs
Bent u geen donateur ? overweeg het dan te worden : u helpt ons om U te ondersteunen !
Wilt u toch geen donateur worden, geef hieronder dan een bijdrage voor het vele werk dat we voor u verzetten....


© Stichting Europafietsers
Postbus 13002, 3507 LA Utrecht 
           E-mail
: info@fisroutes.nl